Horror: Witchfinder General ( De HeksenJager) – Micheal Reeves – 1968

Witchfinder General is een Horrorfilm uit 1968 van Britse origine geregisseerd door Micheal Reeves. Het verhaallijn in kort gaat over Heksen Generaal Matthew Hopkins die op dracht krijg de hekserij uit te roeien, die woedt in in Engeland.

Cast:

Vincent Price
Hillary Wyer
Ian Ogilvy

Vincent Price kennen we uiteraard allemaal van Horrorfilms uit de jaren 60/70. In deze film neemt hij de rol op zich van advocaat Matthew Hopkins, een Engelsman die ins de 17e eeuw benoemd is door het Britse parlement tot “Witchfinder General”, om de hekserij te verwoesten. De film is een mooi voorbeeld van folk horror. Witchfinder General is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ronald Basset. Uiteraard voor de kijker dramatiseert Michael Reeves zijn karakters en het verhaal erom heen enorm. Witchfinder General is hierdoor ook meer bestempeld als horror in plaats van Historisch Drama zoals het in eerste intentie bedoelt is.

Mede doordat  Michael Reeves behoorlijk wat  gruwelijkheden in beeld brengt  is de film helaas veelvuldig gecensureerd door de British Board of Film Censors. Hierdoor is het  heden ten dage  lastig  om aan een ongecensureerde versie te geraken. De film werd in het begin door critici overal gemeden en helaas pas na de overdosis/ dood van Micheal Reeves in 1969 ging de film de boeken in als Cult-film en werd door horror fanaten al gauw benoemd tot 1 van de pareltjes van de horror wereld. De snelheid in de film, is laag te noemen,  maar het betere acteerwerk en dialogen maken dit ruimschoots goed. Vooral Vincent Price weet de personage Matthew Hopkins sterk te vertolken. Ondanks zijn sterke prestatie vind ik Witchfinder General niet tot zijn beste werk te behoren.  Voor de liefhebbers van oude Horrorfilms, die het niet van de Gore maar meer de verhaallijn moeten hebben, mag deze film zeker niet overslaan.

IMDB

Meer horrorrecensies vind je onder het kopje horror classicks

Ronald